اسکلت فلزی در صنعت ساختمان

اسکلت فلزی چیست؟

اسکلت فلزی چیست؟ اسکلت فلزی ، که به اسم اسکلت فولادی یا سازۀ فلزی هم شناخته می ‌شود ، به مجموعه ‌ای از اعضای بار بر ساخته ‌شده از نیم‌ رخ‌ های فولادی یا ورق فلزی گفته می ‌شود که به کمک اتصالات به یکدیگر وصل می ‌شوند. از آن ‌جا که روش ‌های تولید نیم‌ رخ یا همان پروفیل فولادی تکامل یافته شده و آزمون و خطای بسیاری را پشت سر گذاشته است ، این مقاطع در اغلب موارد رفتار مطلوب و مناسبی را از خود نشان می‌دهند. موضوع حائز اهمیت در این سازه‌ها ، رفتار اتصالاتی است که برای ساخت اعضای مرکب از پروفیل و ورق در محل گره‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مزایای اسکلت فلزی نسبت به سایر چیست ؟

از آنجایی که اسکلت اکثر ساختمان ها در کشور ما فلزی یا بتنی بوده و ساختمان ها با بنایی غیر مسلح با محدودیت های خاص ساخته می شوند ، آشنایی با مزایا و معایب ساختمان ها می تواند در تصمیم گیری مالکین و مهندسین نقش اساسی داشته باشد.

مقاومت بالا : همانطور که میدانید مقاومت فولاد بسیار بالا می باشد و نسبت مقاومت به وزن آن از بتن بزرگتر است. این مسئله میتواند در ساخت سوله صنعتی با دهانه های بزرگ و همچنین ساختمان هایی با ارتفاع زیاد که بر روی زمین های سست احداث می شوند ، نقش بسیار زیادی ایفا کند و به همین دلیل اهمیت بسیار بالایی دارد.

امکان مقاوم سازی: همچنین یکی دیگر از مزایای اسکلت فلزی را میتوان به مقاوم سازی اختصاص داد. در واقع در این مزیت ، اسکلت فلزی قابلیت تقویت‌پذیری و امکان مقاوم‌ سازی دارد. اگر به هر علتی مانند محاسبات اشتباه ، تغییر مقررات و ضوابط ، اجرای نادرست و … اسکلت از مقاومت مطلوب برخوردار نباشد؛ می‌توان با جوش ، پرچ یا پیچ کردن قطعات جدید آن را تقویت کرد یا قسمت‌هایی به آن اضافه کرد.

اسکلت فلزی اولدوز آذربایجانمعایب اسکت فلزی چیست ؟

پس از اینکه در رابطه با مزایای اسکلت فلزی توضیحاتی خدمت شما ارائه شد حال در نظر داریم به بررسی معایب آن نیز بپردازیم تا افراد با آگاهی بیشتری به سراغ ساخت اسکلت فلزی و یا استفاده از آن بروند. با ما همراه باشید.

ضعف در برابر حرارت : مقاومت فلز با افزایش دما کاهش می یابد. اگر دمای اسکلت فلزی به حدود 600 درجه سانتی گراد برسد ، تعادل ساختمان به خطر می افتد.

جوش نامناسب : استفاده از پیچ و مهره و تهیه قطعات در کارخانه اسکلت فلزی ، اقتصادی ترین و فنی ترین کار می باشد که در کشور ما برای ساختمان های متداول انجام چنین کاری مقدور نیست. استفاده از جوش برای اتصالات ، به علت مهارت کم جوشکاران ، قدیمی بودن ماشین آلات ، عدم کنترل دقیق توسط مهندسین ناظر ، گران بودن هزینه آزمایش جوش و …… برزگترین ضعف اسکلتهای فلزی می باشد.

خوردگی فلز در مقابل عوامل خارجی : ساختمان های فلزی در مقابل عوامل جوی دچار خوردگی شده و از ابعاد مفید آنها کاسته می شود. ضمنا مخارج نگهداری و محافظت آنها هم زیاد است.

گروه صنعت و ساختمان اولدوز آذربایجان 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.

    خانهمهتاب قلمستانتماس با ما